27 Nisan 2019 Cumartesi

Enigma / Morten Tyldum / Film Yorumu #20




   “Dikkatini veriyor musun? Güzel. Çünkü eğer dikkatli dinlemiyorsan bazı şeyleri kaçıracaksın. Önemli şeyler.”

   Zamanında yedi dalda birden Oscar adayı olmuş bir film The Imitation Game veyahut vizyona giren ismiyle Enigma. Başrolde Benedict Cumberbatch kendisine yakışır bir performans sergilemekte. Filmin yönetmeni Morten Tyldum abimizin Passengers isimli filmini daha önce incelemiştim. Filmi kategorize etmek gerekirse tarih ve biyografi denilebilir. Belki bu kısım pek tarihe ve biyografi filmlerine ilgi duymayanları uzaklaştırabilir fakat II. Dünya Savaşını konu alması ve bunu işlerken cepheleri değil savaştaki masaları konu almasıyla oldukça farklı bir yapım. Ayrıca bir biyografi filminin bu kadar akıcı olduğuna izleyince inanamayacağınızı düşünüyorum, tek çizgi üzerinde anlatılmamış ve yönetmenin istediği konulara odaklanıldığını göreceksiniz.

   Film Alan Turing adlı matematikçinin savaş esnasında Nazilerin kullandığı Enigma adlı bir şifreleme kodunu çözmeye çalışmasını anlatıyor. Cephelerden çok masaların konu alındığını söylemiştim, Nazilerin nasıl bu savaşı kaybettiğini ve Alan Turing’in İngiltere için ne kadar önemli bir insan olduğunu görüyoruz. Her ne kadar tüm hayat hikâyesi filme dâhil edilmemiş olsa dahi konu karakterin cinsel eğiliminin dâhil o dönemde önüne nasıl engeller çıkardığını izliyoruz. Oldukça akıcı bir senaryoya sahip olmasına karşın Alan Turing’in ölümüne değinilmemiş olması izleyenlerin çoğunu üzmekte yine de bu durum kendisinin çok iyi bir film olduğu gerçeğini değiştirmiyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder