Dünyanın en mutlu ikinci ülkesi hakkında…
Herkese Selamlar,
Bu seri içerisinde blog sayfamda paylaşmak istediğim, okudum
araştırdığım konuları paylaşıyorum. Daha öncesinde The Five Deeps, 10TL’ninDiğer Yüzü, İlginç Kıyamet Planımız, Gürleyen Ejderhalar Ülkesi, Farklı Maddelerin Ölümcül Tarihi ve
Vikinglerin Ülkesi İzlanda yazılarını paylaşmıştım. Eğer ilgini çekerse onlara
da göz atabilirsin. 😊
Danimarka’yı aldığım bir ders dolayısıyla geniş bir kapsamda inceleme şansım oldu. Elbette bu inceleme daha çok “Ticaret ve Lojistik İstatistikleri” kapsamındaydı fakat bu yazıda daha çok ilginç kısımları kısa kısa paylaşmaya dikkat edeceğim. Ülkenin künyesi ile başlayalım…
Künyeden bakabileceğiniz gibi Danimarka’nın nüfusu oldukça
düşük. 5.84 milyon nüfusa sahip olan ülkenin herkesin bildiği gibi ekonomik
refahı ise çok yüksek. Kraliçe II. Margrethe eşliğinde monarşi ile yönetilen en
eski ülke olma özelliğini taşıyor Danimarka. Nüfusun büyük bir kısmı ise Luther
mezhebinden Hristiyan. Genel bilgi olması açısından coğrafi bilgilerine
bakalım…
Danimarka yukarıdaki haritadan da görebileceğiniz gibi
sadece Almanya ile karadan bağlı bir ülke. Toplamda 406 adadan oluşan Danimarka
Kuzey ve Baltık Denizi arasında bir köprü konumunda. Bu konuda öğrendiğim
ilginç bir bilgi ise şu yönde Danimarka’nın isminin “düzlük” kelimesinden
geldiği. Ülkenin en yüksek noktası ise sadece 173 metre ile Yding-Skovhoj.
İklimine gelecek olursak en sıcak zamanlarda 15-17 derece, en soğul ayda ise 0
derece civarındadır. Yağışlı gün sayısı ise yılda 130-180 gün arasında
değişmektedir.
Demografik verilerini yukarıda gördüğünüz Danimarka’nın
iktisadi aktif nüfusu ise 3.6 milyon civarındadır. İktisadi aktif nüfus, iş
gücüne katılan insan sayısını ifade ediyor. Danimarka’nın Meclisi olan
“Folketing” içerisinde alınan kararlar ve siyasi görünüm ise şu şekildedir;
• Resmi
adı “Danimarka Krallığı” (Kingdom of Denmark) olan ülkenin yönetim şekli,
“anayasal monarşi”dir. Kraliçe II. Margrethe, 14 Ocak 1972’den bu yana devletin
başıdır.
• Çok
partili parlamenter sisteme sahip Danimarka’da uzun süredir koalisyon
hükümetleri görev yapmakta, ülke siyaseti konsensüs temelinde
oluşturulmaktadır.
• 5
Haziran 2019 tarihinde gerçekleştirilen genel seçimlerde, sol blok, oyların
%52,1'ini alarak galip çıkmıştır. Sosyal Demokrat Parti (SDP) %26 oy oranı ile
en çok oyu alarak Parlamento'daki birinci parti konumunu korumuştur. Sağ ise
%43,1 oranında oy almıştır.
Danimarka’nın enleri ise şu şekilde sıralanabilir;
• Kopenhag
havalimanı İskandinavya’daki en büyük uluslararası havalimanıdır.
• %25,7
ile dünyadaki en yüksek gelir vergisi oranına sahip olan ülkelerden birisidir.
• Dünya
Mutluluk Raporu’na göre dünyanın en mutlu 2. ülkesidir.(2019)
• 2020
yılında Danimarka’da 326.447 araç ile en çok kullanılan araç markası
Volkswagen'dir.
• 2020
yılında en çok ihracat yapan 35. ülke, en çok ithalat yapan 37. ülkedir.
• Danimarka
monarşi ile yönetilen en eski ülkelerden biridir.
• Danimarka
dünyanın en eski ulusal bayrağına sahiptir.
• Danimarka,
2020 yılı itibariyle 194 ülke arasında dünyanın 60. büyük ekonomisidir. [Çin 1.
( 28 trilyon dolar), Türkiye 13. ( 2 trilyon dolar)] (IMF-2020)
• Global
Fortune 500 küresel çapta en başarılı şirketlerin yer aldığı bir listedir.
Danimarka’da bulunan Maersk Group şirketi 17 yıldır bu listede yer almayı
başarmaktadır.
• 2016
yılında ülkede 1.4 milyona yakın sabit telefon varken 2019 da sabit telefon
abonelikleri 1 milyona kadar gerilemiştir.
• 2016
yılında nüfusun %96.9’u internet kullanıyorken 2019 yılında Danimarka nüfusunun
%98’i internet kullanmaya başlamıştır.
Aşağıda ise Danimarka’nın en iyi 6 okulunun Dünya ve Avrupa sıralamasını paylaşıyorum. Bu veriler 2021 yılında US.News’den alınmıştır.
Danimarka kendi enerji ihtiyacının %60’ını yenilenebilir
enerjiden karşılıyor. Bu yenilenebilir enerjinin büyük bir kısmı ise rüzgar
enerjisi. Hükümetin ise 2030 yılında enerji ihtiyacının tamamını bu alandan
karşılama hedefi ve çeşitli yeşil enerji uygulamaları, destekleri bulunuyor.
Kısaca bunlara birkaç örnek göstermek istiyorum.
Kopenhag şehir otobüslerinin tamamı 2025 yılına kadar elektrikli modeller ile yer değiştirecek.
Danimarka’nın 2025 hedefi şehir otobüslerinin karbon salınımını 0’a düşürmek
ChargeME uygulaması elektrik ticaretinin daha iyi planlanması ve elektrikli araçların şarj optimizasyonu için çıkarılmış bir uygulamadır. Amacı akıllı şarj ile maliyetleri ve CO2 emisyonunu azaltmaktır.
Maersk 2050 yılına kadar karbon salınımı yapmayan bir gemi
filosu kuracağını fakat bunun ulaşılması zor bir hedef olduğunu belirtti.
Maersk 2023 yılında ilk karbon-nötr gemisini çalıştıracağını açıkladı.
2019 yılında 9 Avrupalı ortak tarafından finanse edilen
elektrikli feribot «Ellen» adalarda yolcu taşımacılığı yaparak yıllık 4000 ton
karbondioksit emisyonunu azaltıyor.
Son olarak ise yukarıda Avrupa ülkelerindeki elektrikli ve
hybrid araç sayısı ve toplan araç sayısına oranları yer alıyor.
Aslında bu yazı kapsamında paylaşmayı düşünmediğim fakat
sonrasında okuyunca neden olmasın dediğim bir hofstede kültürel boyut
çalışmasını sizinle paylaşmak istiyorum.
• Güç
Aralığı (18): Danimarka’nın çok düşük bir güç aralığı puanı alması,
Danimarka insanının liderlik yapmayı değil koçluk yapmayı tercih ettiğini
göstermektedir.
• Bireycilik
(74): Danimarka bireycilik ön plandadır. Toplumdaki kişiler birbiriyle
derin bağlar kurmaz.
• Erkeklik-dişilik
(16): Danimarka kadınsı bir toplum olarak kabul edilmektedir. Bu tür
ülkelerde yaşam/iş dengesinin kurulması önemlidir. Fikir birliği yaşanmayan
durumlarda uzun tartışmalar yaşanır.
• Belirsizlikten
Kaçma (23): Danimarkalılar risk almaktan kaçınmaz ve tek bir gecede tüm
planlarını değiştirebilirler. Bu durum çalışma hayatlarının doğal bir
parçasıdır.
• Uzun
Kısa Dönem (35): Danimarkalılar geleneklerine bağlı insanlardır ve
gelecekleri için tasarruf etme eğilimi gösterirler.
• Heveslilik-Kısıtlılık(70):
Danimarka hoş görülü ve hayattan zevk alan bir ülkedir. İyimserdirler.
Yazının bu kısmına kadar incelediğiniz için teşekkür ediyorum.
İlginizi çektiyse diğer yazılarıma da göz atabilirsiniz. Son olarak burada
elbette sadece eğlenceli kısımları paylaşmaya çalıştım, ödevimin asıl halini
ise Danimarka’nın ulaştırma bakanına e-posta atarak, eş zamanlı şekilde
(ulaşamadığım bilgileri almak ve ödevde yanlış bir veri varsa diye iletişime
geçmiştim) tamamladım. Şaka gibi ama koskoca bakan bile sekreteri aracılığı ile
ulaşarak ödevimde bana yardımcı oldu ve çok beğendiğini iletti. Dersin hocası
ise Danimarka’nın ulaştırma bakanı olan bey kadar beğenmemiş olacak ki CB
vermiş notumu. 😊 Sonuç olarak benim için eğlenceli bir
tecrübe olmuş oldu. Kendi okulumdaki öğretmenlere e-posta attığımda yoğun
oldukları için cevap veremediklerini söylerlerken, koskoca ülkenin bakanının
zaman ayırıp ödevimi incelemesi ve ayrıntılı bir şekilde iletişime geçmesi ise
koskoca bir ironi oldu. Kısa bir süre sonra görüşmek üzere. 😊
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder