Bugüne kadar uzaya
550’den fazla insan gitti, fakat dünyanın en derin noktasına hatta dünyanın en
derin 5 noktasına birden giden tek bir kişi var Victor Vescovo…
53 yaşındaki Victor
Vescovo abimiz dünyanın her kıtasında tüm zirvelere tırmanmak yetmezmiş gibi Kuzey
ve Güney kutuplarında kayak yapan 66 insandan biri olmayı başarmış. 2017
yılında bunları bitirdikten sonra “Ne yapsam?” diye düşünen Amerikalı özel
sermaye yatırımcısı, emekli bir deniz subayı olmanın getirdiği ilgiyle dünyanın
en derin 5 noktasına inmeyi kafasına koymuştur. Pek tabii dünyanın en derin
noktasına gidebilmek için herkesin garajında bulunan denizaltılarından veya
batiskaflardan(diplerde gözlem yapmaya yarayan araç) daha özel bir şeye ihtiyaç
duyarsınız. Öyle bir araç olmalı ki tüm donanımları ile 11.000 metre derinliğe
ulaşabilmeli ve oradaki basınca dayanabilmelidir.
Vescovo abimiz mali
gücün de verdiği cesaretle beraber böyle bir aracı üretebilecek şirketleri
araştırmaya başlıyor fakat genel olarak böyle şirketler zengin turistlere
köpekbalığı göstermek için araç tasarladıkları için fazla seçeneği olmayan
Vescovo abimiz keşif denizaltıları üreten Triton isimli bir şirketle anlaşmaya
karar verir. Hayalinin böyle bir araç tasarlamak olduğunu söyleyen Triton
şirketinin başkanı Patrick Lahey Rusya’daki Krylov Enstitüsünde okyanus
derinliğini taklit edebilen basınç odalarından yararlanarak 2 yıl içerisinde
Triton 36000/2 modelini üretiyor. Diğer üretilen modellerin aksine bu batiskaf
sadece iki kişilik minimal bir tasarıma sahip.
Batiskafı küçük tutmak hem maliyet hem de ağırlığı azaltmak konusunda
oldukça önemliydi. Hem dalış kısmında hem yüzeye çıkma konusunda hızlı olması
için elips bir tasarım yapmak için çıkılan yolda en son olarak aşağıda
gördüğünüz yastığımsı batiskaf ortaya çıkmış.
Limiting Factor ismi
verilen bu araç 16 saatten fazla suyun altında durabiliyor ve 3,7 metre
yüksekliğe sahip. Ağırlığı 11,7 ton olan bu araçta gerçekten gerekli olmayan
hiçbir donanım olmadığı gibi devrelerin çoğu dahi aracın dışında
konumlandırılmış ve bu parçaların basınç testleri de özel olarak yapılmış. DNV
GL isimli bir tescil ve sınıflandırma kuruluşundan “dünyanın en iyi test
edilmiş denizaltısı” sertifikasını alan Vescovo bu durum için “Dalış boyunca
pilot ben olacaktım ve eve dönmeyi gerçekten istiyordum. Güvenlik en önemli şey,
sertifika bana bunun yanında görevimi tamamladıktan sonra Limiting Factor’ü
daha kolay satmamı sağlayabilir. ”diyor.
Böyle bir batiskaf
tek başına bu görevi gerçekleştiremeyeceği için Vescovo abimiz ABD donanmasının
bir gemisini satın alarak gezici bir üsse dönüştürmek için gemiye vinç monte
ettirip, çeşitli cihazlar ve laboratuvarlar kurdurarak ismini “Pressure Drop”
olarak değiştiriyor. Tüm bu inanılmaz çalışmalar, test dalışları bittikten
sonra ilk dalış Atlantik okyanusunda 21 Aralık 2018 tarihinde Puerto Rico
çukuruna 8,376 metreye yapılıyor. Kafasında canlandırmakta zorlananlar için, 10
adet Burj Khalifa’nin (828 metre ile dünyanın en yüksek binası) uç uca eklenmiş
bir yüksekliğin denizin altında olduğunu düşünebilirsiniz. Şubat 2019 Güney
Sandwich 7,434 metrelik çukuruna, nisan ayında Hint okyanusunda Java çukuruna
7,192 metre, mayısta dünyanın en derin noktası olan 10,928 metrelik Mariana
çukuruna, araya bir titanik ziyareti koyarak 3,800metreye ve son olarak ağustos
ayında ise Arktik okyanusunun en derin noktası olan 5,550 metrelik Molloy
çukuruna inerek görevini tamamlamış.
“Adamın yaptırdığı
aracı bile o kadar anlattıktan sonra neden dalışları bu kadar kısa geçtin?”
diyenler için, tüm bu dalışların ayrıntılı ve belgeli detayları fivedeeps.com
sitesinde harika bir şekilde anlatılmış. Açıkçası oradan buraya kopyalamak
istemedim. Yazının bu kısmına kadar okuduysanız ve ilginizi çektiyse siteye
giderek Mariana çukuruna yapılan dalış sırasında, tarihte bu dalışı ilk kez
gerçekleştiren 87 yaşındaki Don Walsh’ın da bu rekor kırılırken gemide
bulunduğunu görebilirsiniz. Medyada bu konu ile ilgili en çok manşet yapılan “Dünyanın
en derin noktasında bulunan plastik atık bulundu.” başlığındaki plastik atıkların
70’li yıllarda ABD’nin bu bölgeyi seneler boyu tıbbi atık bölgesi ilan etmiş
olmasından kaynaklandığını öğrenebilirsiniz.
Tahmin
edilebileceği üzere dünyanın en derin 5 noktasına yapılan bu yolculuk 5 seferde
başarılabilecek bir durum değil. En küçük olumsuz koşullarda dahi sonuçlar ağır
olabileceğinden dolayı oldukça gelişmiş araçlar ve keşif dalışları yapılarak
gerçekleştirilmiş. Yaklaşık 40 dalış gerçekleştirmiş olan Limiting Factor aracı
için binlerce dalış daha yapabileceğini söylüyor Vescovo. Bu sebepten ötürü
olsa gerek bu yazının yayınlandığı tarihten itibaren 750.000$ gibi makul(!) bir
fiyata dünyada sadece 4 kişinin gitmiş olduğu dünyanın en derin noktası olan
Mariana çukuruna 12 saat süren bir gezi turizmine başlıyor. Yine bu yazı yayınladıktan
kısa bir süre sonra Discovery “Deep Planet” ismiyle bu maceranın bir belgeselini
yayınlayacağını duyurdu. Belgeseli izledikten sonra görüşmek üzere, siteye
girip Vescovo abimizin inanılmaz macerasını incelemeyi unutmayın.J
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder