29 Kasım 2023 Çarşamba

İntibah / Namık Kemal / Kitap Yorumu #43

 














Namık Kemal’in okul çağının başından bari çocuklara dikte edilen klasik eseri İntibah hakkında…

Namık Kemal tarafından yazılmış olan “İntibah” 19. Yüzyıl Türk Edebiyatındaki en önemli eserlerden biri olarak gösteriliyor ve uzun yıllardır da okul çağındaki birçok çocuğa dikte ediliyor. Açıkçası ben bu romanı okuduğumda neden ilkokul çağındaki birçok çocuğun okumaktan soğuduğunu ve bu alışkanlığı kazanamadığını görmüş oldum.

Bana kalırsa da bunun en temel nedeni şu ki; İntibah romanı, döneminin de getirdikleriyle birlikte oldukça ağır ve eski bir dile sahip. Diyaloglarda dâhi okuyanların da görebileceği gibi bambaşka bir kültür ve akış durumu hâkim. Konuya dönersek bu yazıda Namık Kemal’in yazdığı İntibah romanı konusunda, okumak isteyenler adına, genel bir inceleme yapacağım.

İntibah Romanının Tarihsel Bağlamı

“İntibah” Namık Kemal tarafından kaleme alınmış ve Tanzimat dönemi Edebiyatının önemli temsilcilerinden biri olsa da çocuklar için çok uygun olduğunu düşünmediğimi tekrardan belirtmek istiyorum. Roman, Osmanlı döneminin çalkantılı bir zaman panelini içerisine alarak, toplumsal ve kültürel ortamı yansıtıyor.

İntibah Romanının Konusu ve Karakterleri

İntibah romanının konusunu en basit şekilde dönemin saygın ailelerinden biri olan erkek bir karakter ve dönemin hafif meşrep kızlarından biriyle aşk yaşamaya başlıyor, okuyucu ise bu olay örgüsü içerisinde özgürlük arayışı ve duygusallık gibi bir takım romantizm akımı unsurlarını gözlemliyor.

Namık Kemal’in Toplumsal Eleştirisi

Benim açımdan roman içerisinde gördüğüm en güzel ayrıntılardan biri “İntibah” kitabındaki toplum eleştirileri oldu diyebilirim. Köleliği, despotizmi ve eğitim sistemini eleştiren Namık Kemal bu eleştirileri öylesine dozunda ve olay örgüsünün içerisine işleyerek yapıyor ki fark etmeden bu mesajları almış oluyorsunuz.

Sonuç olarak tartışmasız şekilde “İntibah” döneminin en önemli Türk Edebiyatı örneklerinden biri, ancak ağır dili ile biraz daha yetişkinlerin ya da bu alana ilgi duyan gençlerin okuyabileceği eserlerden biri diyebilirim. Namık Kemal okuyucusuna nüksettirdiği duygusal ortam ve dönemin atmosferi ile diline alıştıktan sonra zevkli bir okuma deneyimi yaşatıyor. İyi okumalar diliyorum…

“İnsan her adımını mezardan uzaklaşmak için atar. Yine de bir adım attıkça mezara giderek yaklaşır. Nitekim her nefesini hayatını uzatmak için alır. Yine her nefeste hayatından bir nefeslik zaman azalır.”

 

 

 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder